سیب یکی از میوه های خوشمزه و دارای خواص مفید است که از دیر باز تاکنون بین همه مردم جهان طرفداران زیادی دارد. این میوه لذیذ نیز در کشور ایران به وفور یافت می شود و دارای اقسام گوناگونی است. سیب سمیرم یکی از انواع سیب در ایران است که به دلیل طعم و مزه منحصر به فرد آن جزو میوه های صادراتی خطه سمیرم اصفهان است. تمدن انسان از ایام قدیم با این میوه پیوند عمیقی داشته  است. سیب نشانه‌ی تندرستی، خوش بختی، زیبایی عشق و باروری، نیرومندی و .. است. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

این میوه آنچنان دارای خواص و ویتامین های مغذی است که ضرب المثل انگلیسی می گوید «خوردن یک سیب در طی روز شما را از مراجعه به دکتر بی نیاز می کند». اگر می خواهید درباره خواص سیب و انواع آن مخصوصا سیب سمیرم بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص منحصر به فرد سیب چه هستند؟

سیب دارای خواص بی شماری است که در اینجا به اصلی ترین و مهم ترین خواص آن اشاره می کنیم:

  • سیب دارای کلسیم است که این ماده مغذی به جذب غذا در بدن کمک می کند.
  • به دلیل ماده پتکین در سیب، این میوه در درمان سو هاضمه کمک می کند.
  • اسیدهای موجود در سیب باعث تمیز کردن دهان و دندان می شود و باقیمانده های غذا و خوراکی را در دهان پاک می کند و به طور کلی به بهداشت دهان و دندان شما کمک می کند.
  • وجود منیزیم و گروه ویتامین های B و فسفر در سیب به آرام کردن اعصاب کمک می کند.
  • سیب با دارا بودن ویتامین های نظیر ویتامین C ، A ، B2 ، کلسیم و پتاسیم، آهن باعث حفظ شادابی و طراوت پوست می شود و نشانه های عارضه های پوستی در بیماران پوستی را به حداقل می رساند.

انواع سیب

شاید تا به حال با خود فکر کرده اید که شاید تنها یک نوع سیب وجود دارد. اما این میوه لذیذ در دنیا انواع متنوعی دارد که در زیر چند مورد از آنها را به شما معرفی می کنیم:

سیب سوپر چف

صادرات میوه

نهال سیب سوپر چف یا سیب پنج پر یکی از انواع سیب مرغوب در جهان است که  منشا نهال این سیب بومی کشور آمریکا است. درخت این نوع سیب بسیار پربازده و بارور بوده و دارای میوه ای درشت و دیررس است. میوه درخت سیب سوپر چف معمولا در میانه های ماه اول پاییز مهر ماه قابل برداشت است. نهال این نوع سیب در بیشتر خاک ها رشد می کند. سیب سوپر چف در مناطق سرد و متعدل بار می هد به طوری که اگر شرایط سرمایی این نهال فراهم نشود بارور نمی شود.

سیب سمیرم

بازرگانی میوه صادق پور

سیب سمیرم یکی از سیب های معروف و شناخته شده در ایران است که در شهرستان سمیرم یکی از شهرستان های سردسیر استان اصفهان سالانه برداشت و روانه میدان های میوه و تره بار داخلی می شود و بخش زیادی نیز بسته بندی و سپس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود. برداشت سیب سمیرم معمولا در میانه های مهرماه آغاز می شود و عملیات برداشت سیب سمیرم در این شهرستان یک ماه به طول می انجامد. سیب سمیرم خود داری انواع گوناگونی مانند گلاب، رد و گلدن است که تقریبا نیمی از باغات استان اصفهان به این شهرستان اختصاص دارد.

سیب گرنی اسمیت

صادرات سیب سمیرم

منشا این نهال سیب به کشور استرالیا بر می گردد. این نوع سیب به رنگ سبز است و ساقه های نیمه کوتاه و کوتاهی دارد و اندازه های میوه آن درشت و نیمه درشت و معمولا دیر رس هستند. سیب گرنی اسمیت مانند نهال سیب سوپر چف تقریبا در هر نو خاکی کشت می شود و در اقلیم های متعدل و سرد بار می دهد. این سیب استرالیایی قادر است تا دمای منفی ۳۵ تا منفی ۴۰ درجه سانتی گراد را تاب بیاورد که مانند سیب سوپر چف در صورتی که شرایط سرمایی آن فراهم نشود تولید محصول آن دچار مشکل می شود. عمر مفید این نهال سیب استرالیایی بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

 سیب قرمز فرانسه

سیب سمیرم

نهال سیب قرمز فرانسه که به سیب استارکینگ نیز شهرت دارد دارای باروری تقریبا بالایی بوده و در اکثر خاک ها رشد می کند. این نهال سیب نیز مانند نهال های سیب بالا در مناطق و اقلیم های سرد و متعدل به بار می نشیند به طوری که به دمای منفی ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد  مقاوم است. این نهال در اقلیم هایی که فصل زمستان سردی ندارند به خوبی به بار نمی نشیند. نهال سیب استارکیگ به خاطر داشتن ریشه های سطحی به کمبود و نرسیدن آب خیلی حساس است. این نوع سیب بسیار شیرین، آبدار و لذیذ است.

سیب گلدن

صادرات میوه و سیفی جات

نهال سیب گلدن یا دلیشز که به سیب زرد لبنانی نیز معروف است معمولا در اواخر تابستان و روزهای منتهی به مهرماه برداشت می شود و نهال آن قامتی بلند دارد. این نوع سیب در سمیرم به وفور یافت می شود و مانند دیگر نهال های سیب در هر نوع خاکی قابلیت رشد دارد و در اقلیم های سرد و متعدل به بار می نشیند و همچون دیگر سیب های یاد شده اگر شرایط سرمایی آن به خوبی فراهم نشود خوب ثمر نمی دهد. در دو ماه مانده به ثمر دهی سیب گلدن یا زرد لبنانی باید هوای محل رویش میوه خیلی خنک باشد تا رنگ میوه خوب در بیاید و بافت آن سفت شود. عمر نهال سیب گلدن بین ۲۵ تا ۳۰ سال است و طعم آن شیرین و گوشت سفید و آبداری دارد.

سیب فوجی

سیب فوجی

منشاء نهال سیب فوجی به کشور ژاپن بر میگردد. میوه نهال فوجی دارای اندازه های متوسط و درشت است و تقریبا می توان آن را در هر خاکی رشد داد. نهال سیب فوجی مانند دیگر نهال های سیب یاد شده در دمای پایین و سرد به خوبی رشد می کند و می تواند تا دمای منفی ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد را تاب بیاورد. در صورتی که شرایط سرمایی این نهال فراهم نشود به خوبی ثمر نمی دهد و مقرون و به صرفه نخواهد بود. عمر مفید نهال سیب فوجی نیز مانند دیگر نهال های سب بین ۳۵ تا ۴۰ سال است.  

4 نظر برای “سیب و انواع آن

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *