کیوی گیاهی گل‌دار و دراصل میوه‌ای متعلق به کشور چین و تخم‌مرغی شکل است که پوستی قهوه‌ای و گوشتی سبز رنگ دارد؛ از دسته میوه‌های مرکبات و نیمه گرم‌سیری است اما برای نخستین بار در ایران در شهر نشتارود به برداشت رسید و این شهر ملقب به پایتخت کیوی ایران شد.

خواص کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C است که به‌همین دلیل برای درمان آسم بسیار مفید است زیرا باعث آسان شدن تنفس بیماران آسمی می‌شود. فرایند هضم و تجزیۀ پروتئین در روده را سرعت می‌بخشد. تقویت کنندۀ سیستم ایمنی بدن است. باعض کاهش فشار خون می‌شود. از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می‌کند. سکته را از بدن دور می‌کند. به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین A موجب تقویت بینایی می‌شود. این میوه کلیۀ ویتامین‌های گروه B و  ویتامین ث را دارد.

روش کشت

کِشت این محصول شامل چندین مرحله است:

پیش از کِشت:

بسته به سختی بذر، حدود ۶ الی ۲۷ ساعت در آب ولرم با دمای ۳۰-۴۰ درجۀ سلسیوس و ترجیحاً در ظرفی درب بسته می‌خیسانیم تا دما زیاد تغییر نکند. برای جلوگیری از گندیدگی بذرها باید آب ظرف را هر ۲۴ ساعت عوض کرد.

توجه: استفاده از آب جوشیده سرد را توصیه می‌کنیم. اگر اندازل بذر درشت نیست نیازی به خیساندن ندارد.

کیوی

کاشت بذر:

ابتدا گلدانی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی را تهیه کنید، گلدان را از خاک پر کنید، می‌توانید از خاک برگ پوسیده + ناسه نرم ریزدانه استفاده کنید. خاک گلدان را مرطوب کنید، اگر بذر ریز است، آن‌را روی سطح خاک قرار دهید. اما اگر درشت است باید سوراخی به عمق نیم سانتی‌متر در خاک ایجاد کرده و بذر را داخل سوراخ فرو برید حالا با دست کمی فشار داده و رویش را با خاک بپوشانید.

توجه: خاک را به هیچ وجه به آب آغشته نکنید بلکه فقط باید آن‌را مرطوب کنید. گلدان باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، پس انتهای آن‌را با ابزاری تیز برای خروج آب و رطوبت مازاد سوراخ کنید. ترجیحاً استفاده از ظرف بستنی را به شما توصیه می‌کنیم.

حالا باید محیطی گلخانه شکل برای گلدان خود ایجاد کنید. کافیست نایلونی شفاف و تمیز را روی گلدان کشیده و اطراف آن‌را با کِش مهار کنید، نور براحتی باید از نایلون عبور کند، با این‌کار داخل نایلون رطوبت گرفته و تعرق می‌کند و نیازی به آبیاری روزانه ندارد. اما باید هر روز به گلدان سَر بزنید و اگر رطوبت خود را از دست داده بود علتش را بررسی کنید، مجدداً با آب‌پاش کمی آب بپاشید و دوباره نایلون را ببندید.

 

توجه: بهتر است دما بین ۱۱ الی ۲۷ درجه سلسیوس باشد. باد به گلدان نرسد، نور مستقیم نتابد. دراین‌صورت، ظرق مدت ۷۲ ساعت جوانۀ کیوی خود را خواهید دید (توجه داشته باشید این مدت تقریبی است و برخی از بذرها زودتر و برخی حتی بعد از ۱۱ ماه جوانه می‌زنند).

بعد از جوانه زدن باید صبر کنید دو یا سه عدد برگ بروید، سپس نایلون را سوراخ کنید تا رطوبتش کم شود و بعد آن‌را به‌جایی دارای نور غیرمستقیم آفتاب و دمای مناسب انتقال دهید.

البته تکثیر ازطریق بذر مشکلاتی را ایجاد می‌کند، ساده‌ترین روش قلمۀ نهال کیوی است.

میزان تولید کیوی در ایران و صادرات آن

تولید این میوه در کشور از سال ۱۳۴۷ مورد توجه قرار گرفت و در خال‌حاضر استان‌های گیلان، گلستان و مازندران هرساله این میوه را کِشت و بر مقدار کِشت آن می‌افزایند. از جمله مناطق مستعد کِشت این میوه می‌توان قسمت کوچکی از سواحل دریای خزر، از آستارا تا ساری را نام برد. برای کِشت این میوه شرایطی مانند درجه حرارت، رطوبت، ارتفاع و میزان بارندگی، PH خاک نقش مهمی دارند. خاک مناطق نام‌برده اسیدی و یا خنثی بوده پس برای پرورش این میوه بسیار مناسب هستند.

 

سالانه بیش‌از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کیوی در جهان تولید شده که ایتالیا اولین تولیدکنندۀ کیوی در جهان است، پس از آن شیلی و نیوزیلند رتبۀ دوم و سوم و درنهایت ایران با تولید ۲۰۰ هزار تن رتبۀ چهارم تولید این میوه در جهان را به خود اختصاص داده‌است.

وضعیت صادرات کیوی در ایران

متأسفانه باوجود تولید مازاد بر مصرف کیوی در کشور و  داشتن رتبۀ چهارم تولید آن در دنیا، وضعیت ایران از نظر صادرات در ردۀ هشتم و بعد از ایتالیا، نیوزیلند، شیلی، بلژیک، یونان، هلند و فرانسه است که دلیل این امر نبود صنایع فراوری و بسته‌بندی مناسب در کشور بیان شده‌است.

کشورهای واردکنندۀ کیوی از ایران شامل عراق، روسیه و ترکیه بوده که به‌ترتیب عراق بیش‌ترین میزان واردات کیوی تولید شده در ایران را به‌خود اختصاص داده و روسیه و ترکیه در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. طعم کیوی تولیدشده در ایران نسبت به سایر کشورها بهتر بوده و درصورتی‌که استانداردهای بسته‌بندی رعایت شوند و توان حمل‌ونقل کشور افزایش یابد، به‌دلیل استفادۀ کم از سموم شیمیایی و زمان برداشت محصول می‌تواند جایگاه خوبی در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد.

صادرات کیوی

جمع‌بندی نهایی

با کیوی و خواص آن آشنا شدیم. این میوه را در سبد غذایی خانواده قرار دهید تا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، از طعم خوش آن نیز لذت ببرید. امیدواریم با تدابیر راه‌کارهای درست، شرایط تولید و صادرات این میوه در کشور بهبود یافته و صادراتش را به یکی از قطب‌های اصلی ورود ارز به کشور تبدیل کنیم.

 

3 نظر برای “همه‌چیز درمورد کیوی این میوۀ خوش‌مزه

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *